W tym artykule rozwiążemy ciekawe pytanie – dlaczego samoloty rejsowe zazwyczaj latają tak wysoko? – Wynika to z paru czynników które tłumaczymy poniżej 🙂
Najważniejsza jest oczywiście siła nośna. Odpowiednio zaprojektowane skrzydło samolotu sprawia, że przy odpowiedniej prędkości więcej powietrza naciska na dolną część skrzydła niż na górną, co unosi samolot i równoważy jego ciężar. Do tego dochodzi oczywisćie – opór powietrza oraz ciąg silników. Polega to na tym że powietrze „uderzając” w przód samolotu próbuje go spowolnić, natomiast ciąg silników popycha samolot do przodu.

W momencie gdy samolot nabiera wysokości, powietrze jest coraz rzadsze co powoduje że występuje mniejszy opór który przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Natomiast gdy nabierze jej za dużo, skrzydła nie będą w stanie wytworzyć wystarczająco siły nośnej by samolot mógł dalej lecieć. Dlatego wysokość między 9000 – 12000 m jest idealna ponieważ sprzyjają tam najlepsze warunki do tego by maszyna spalała najmniej i leciała szybciej.

Oprócz tego należy uwzględnić liczne aspekty technologiczne. Powietrze na wysokościach, na których latają samoloty rejsowe, jest mniej turbulentne niż na niższych poziomach. Gęstość powietrza wpływa także na ilość tlenu dostępnego dla silników. Z tego powodu projektanci samolotów starannie optymalizują wszystkie elementy – skrzydła, wysokość, silniki – aby zapewnić jak najlepszą wydajność paliwową. Dlatego samoloty te latają z prędkością około 850 km/h na wysokości 10tyś m.
Dodaj komentarz